Quan arribem a Mostar i contemplem el magnífic Stari Most, probablement el primer que ens sorprendrà serà la seva arquitectura i les aigües verdes del riu Neretva.
Però fixa’t bé: potser, en algun moment, veuràs algú preparant-se per saltar des del pont.
I no és una moda recent.
A Mostar, saltar des de l’Stari Most és una tradició que es remunta al segle XVII. El primer salt documentat data de l’any 1664, i durant generacions els joves de la ciutat han convertit aquest salt en una prova de valor i destresa.
El més impressionant és que el pont s’aixeca aproximadament 24 metres sobre el riu Neretva. I l’aigua, alimentada per les fonts de les muntanyes, és especialment freda. No és, per tant, un salt que es pugui improvisar: els saltadors entrenen durant anys per dominar una tècnica molt precisa.
La tradició continua avui i fins i tot ha arribat al món de l’esport d’elit. L’Stari Most ha estat escenari del Red Bull Cliff Diving World Series, on els millors especialistes del món salten des de les seves estructures davant de milers d’espectadors.
I hi ha una dada encara més curiosa: el pont que veurem avui no és exactament el mateix que contemplaven els habitants de Mostar durant segles. L’Stari Most original, construït al segle XVI, va ser destruït durant la guerra de Bòsnia el 1993. Posteriorment va ser reconstruït fidelment i reobert el 2004, convertint-se en un símbol de reconciliació i convivència.
Així que, quan estiguis davant de l’Stari Most, mira cap amunt… i també cap avall.
Potser veuràs com algú desafia els 24 metres que separen el pont de les aigües del Neretva.
I no, millor que no ho provis a casa.